100 lat dworca kolejowego Przywory Opolskie

 100 lat temu w 1912 roku oddano do użytku nasz dworzec kolejowy. W niezmienionej postaci przetrwał do dnia dzisiejszego. Niestety lata świetności ma już za sobą. Linia kolejowa z Opola do Gliwic przez Koźle/Kędzierzyn została przekazana do użytku 21 listopada 1845 roku. Próbne jazdy pociągów rozpoczęły się już w sierpniu.  Oficjalne uroczystości otwarcia odbyły się 31 października 1845 roku.

 Dopiero w 1903 roku ustanowiono przystanek w Przyworach i do roku 1935 nosił nazwę „Przywor”.

Wtedy też wybudowano dwa jedno krawędziowe, niskie perony.

Perony wyposażono w drewniane kryte papą zadaszenia.

Od 15 maja 1936 roku uruchomiono przejazdy pociągiem pośpiesznym na trasie Bytom – Kędzierzyn – Opole – Wrocław – Berlin. „Latający Ślązak” bo taką nazwę nadano temu pociągowi,  pokonywał tą trasę z prędkością 128,4 km/godz. i składał się z trzech wagonów. W tym też roku zmieniono nazwę stacji na „Oderfest”. Taka nazwa przetrwała do roku 1945. Nazwę stacji zmieniano jeszcze dwa razy. W 1945 na „Przywory” i w 1947 na „Przywory Opolskie”.

Od samego początku budowy kolei mieszkańcy Przywór byli z nią mocno związani. Brali  udział w pracach transportowych i budowlanych. Później pracowali przy obsłudze linii i tak jest do dzisiaj.

Apeluję w tym miejscu do wszystkich, którzy są związani z koleją, na niej pracowali lub pracują o podzielenie się opowieściami, wspomnieniami lub pamiątkami dotyczącymi ich kolejowych losów. Może ma ktoś takie pamiątki jak stare bilety, rozkłady jazdy, fotografie, ubiory i akcesoria kolejarza (lampy, narzędzia itp.).

Bardzo proszę o kontakt ( naszeprzywory@op.pl ) i spotkanie.

Józef Kantow

                                                                                                                                                                  Na koniec coś ze słyszenia:

Zdyszany jegomość wbiega na peron i pyta innego:  

 – jaki to był pociąg ?                             

 na to drugi:

– żółty,           

pierwszy  zdenerwowany:      

– ale dokąd?      

drugi:   

– do połowy. 😉

—————————————————————————————————————

Przypisy:                                                                                                                                                1. Wikipedia,   

2. Dr inż. Alfons Rataj – Powstanie i rozwój kędzierzyńskiego węzła kolejowego i jego wpływ na znaczenie i rozwój gminy Kędzierzyn.         

3. Dariusz Dzionek – Historia najstarszej kolei na terenie Śląska.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.