100 lat dworca kolejowego Przywory Opolskie

WSPÓŁCZESNOŚĆ naszego dworca kolejowego niczym nie odbiega od większości małych dworców w kraju i w Europie. Brak środków, a przede wszystkim pomysłów na ożywienie tych często kultowych budowli powoduje ich powolne umieranie.

 

Redaktorzy Katarzyna Reizer i Dariusz Bartoszewicz w gazecie wyborczej z 3 września 2012 roku opisują sytuację dworców w kraju. Ostatnio przy wsparciu funduszy unijnych odremontowano szereg dużych dworców. Dla przykładu przytoczę parę liczb. Remont dworca w Przemyślu kosztował 25 mln. zł., w Leżajsku 5 mln. zł., w Przeworsku 8 mln. zł. , w Sławnie 3,7 mln. zł. Wałbrzych Miasto wyremontowano za 9,26 mln. zł. Wyremontowano też dworce w Warszawie, Wrocławiu, Tarnowie i w wielu innych miejscowościach. Wszystkie one wyglądają przepięknie i stoją puste. W najgorszej sytuacji są dworce w małych miejscowościach, w takich jak nasza. Nawet w bogatej Szwecji czy Norwegii też jest z tym problem. Wśród małych dworców woj. opolskiego dworzec Przywory Opolskie wyróżnia się swoją urodą i położeniem. Usytuowany jest poza peronami.

 Nasze stowarzyszenie postanowiło wynająć od kolei puste od lat pomieszczenia i przeznaczyć je na swoją siedzibę. Pomieszczenia te wymagają remontu. Mamy nadzieję na rewitalizację pięknego parku dworcowego. Oczywiście będzie to wszystko wymagało czasu i wielkiego naszego zaangażowania. Uważam, że warto podjąć trud uratowania tego pięknego budynku z pomieszczeniami o niepowtarzalnym klimacie i wyglądzie. Już niedługo zaprosimy Państwa do jego obejrzenia, a może też do współudziału w ratowaniu i ożywieniu tej części Przywór.

Rozwój transportu samochodowego spowodował zmniejszenie się ilości pasażerów kolei i ograniczenie ilości kursujących pociągów. Niżej możemy zobaczyć dokąd i kiedy możemy podróżować z Przywór.

Józef Kantow

Reklamy